پلاتو

این کلمه یک اصطلاح هنری محسوب می‌شود و به معنای فضایی است که در آنجا فعالیتی انجام شده و تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. این اصطلاح در سینما رواج داشته و به جاهایی مانند استودیو گفته می‌شود که کارهایی مانند فیلم‌برداری در آن صورت می‌گرفت. بعدها این کلمه به تئاتر راه پیدا کرد که مراحل تولید و اجرای آثار نمایشی در آنجا شکل می‌گرفت را پلاتو می‌گفتند. امروزه اجاره پلاتو در شرق تهران بسیار رایج شده و به کمک گروه‌های مختلف هنری آمده است. البته پلاتو قابلیت‌های دیگری هم دارد. کلاس‌های بازیگری، کارگردانی، موسیقی و رقص و دیگر هنرها را هم میزبانی می‌کند.

ویژگی پلاتو

می‌توان گفت پلاتو ها یک پاتوق برای هنرمندان محسوب می‌شوند؛ زیرا آن‌ها تمامی فعالیت‌ها، تولیدات و پیش‌تولید خود را در آن مکان انجام می‌دهند. تمریناتی مانند دور خوانی، تمرینات بدنی، بیان و تست‌ها را در این مکان یعنی پلاتو انجام می‌دهند. پس پلاتو را می‌توان خانه دوم هنرمندان هنر ششم و هفتم هم خواند. کیفیت مکان پلاتو در تمرینات هنرمندان بسیار اهمیت دارد و بر کیفیت کارهای هنری هم اثر می‌گذارد.

زیرا اگر فضای پلاتوها نسبت به تعداد نفرات گروه مناسب نباشد و دارای دیوار و کف نامناسبی باشد، برای تمرین مناسب نبوده و ممکن است به اعضای گروه آسیب برساند. پس پلاتو استاندارد معمولا سالن یا اتاقی است که شرایط لازم را برای انجام فعالیت‌های هنری را داشته باشد که این شرایط شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تهویه مناسب و آکوستیک
  • سیستم‌های صوتی
  • وسایلی مانند میز و صندلی، چهارپایه و…
  • استفاده از تجهیزات نوری از لوازم

ابعاد و متراژ پلاتو ها

 گفته شد که پلاتو ها مکانی برای تمرین اجرا و تست بازیگران برای فعالیت‌های هنری محسوب می‌شوند و باید به‌اندازه‌ای باشند که اعضای گروه در آن بتوانند فعالیت کنند. اندازه پلاتوها معمولا از قبل تعیین نمی‌شود. برای تمرینات مونولوگ و یا اجراهایی که تحرک کمی دارند با پرسوناژ کم از پلاتو های به ابعاد ۱۰ تا ۲۰ متر هم استفاده می‌کنند.

همچنین برای اجراهای دانشجویی و میان‌رده پلاتویی به‌اندازه ۲۰ تا ۴۰ متر لازم است. برای تمرینات و اجراهای پرسوناژ یا تئاتر فیزیکال هم معمولا پلاتو ۴۰ تا ۷۰ متری مناسب است. پلاتوهایی با ابعاد بزرگ‌تر هم معمولا برای تمرینات و اجراهایی با پروداکشن بزرگ و بازیگران زیاد استفاده می‌شوند. ابعاد پلاتو ها از ۱۰ متر شروع و تا ۲۰۰ متر و حتی تا ۵۰۰ متر هم ادامه دارد. اما ابعاد اجاره پلاتو در شرق تهران حدود ۱۵ تا ۷۰ متر می‌رسد.

قیمت اجاره پلاتو در تهران

به‌غیراز پلاتو های دانشگاه‌های هنر که در زمان و ساعات کم در اختیار دانشجوها قرار می‌گیرد، پلاتو های خصوصی را هم می‌توان پیدا کرد که با پرداخت مبلغی به‌صورت روزانه یا ساعتی به‌راحتی می‌توان برای فعالیت‌های مختلف در اختیار هنرمندان قرار داد. البته در بیشتر جاها کرایه پلاتو به‌صورت ساعتی رواج دارد. قیمت و اجاره پلاتو در شرق تهران بستگی به ابعاد و اندازه پلاتو باکیفیت آکوستیک و کف‌پوش، لوکیشن پلاتو، امکانات دیگر و وسایل و لابی و کافه و حتی شهرت آن بستگی دارد.

قیمت اجاره پلاتو در تهران

تعدادی از صاحبان این پلاتوها از اعضای گروه موسیقی، جلسات تست بازیگری، گروه رقص و آواز که دارای اعضای بیشتری هستند، هزینه زیادتری برحسب ساعت دریافت می‌کنند. اگر هنرمند هستید و به یک پلاتو مجهز با امکانات متعدد نیاز دارید، می‌توانید به مجموعه هنری پلان در شرق تهران مراجعه کنید؛ زیرا این آموزشگاه دارای امکانات پیشرفته و زیادی است که  در اختیار گروه‌های هنری مختلف و هنرمندان قرار می‌دهد تا فعالیت‌های هنری با کیفیتی را تولید کنند.

برقراری کلاس‌های آموزشی در پلاتو

گفتیم که در این پلاتوها بیشتر فعالیت‌های هنری انجام می‌شود و دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی برای برگزاری فعالیت‌های هنری هستند. استادان، کارگردانان و بازیگران برای اینکه کلاس‌های بازیگری خود را شروع کنند، معمولا به یک استودیو احتیاج دارند. زیرا آموزش عملی و انجام تکنیک‌ها در فضای کلاس‌های تئوری امکان ندارد. بیشتر این استادان برای انجام این کار از پلاتوها استفاده می‌کنند و تجربیات و حاصل سال‌ها تلاش خود را در این‌چنین محیط‌هایی در اختیار هنرجویان خود قرار می‌دهند.

پلاتوها به دلیل این که دارای یک فضای هنری هستند، می‌توان در آنها برای کلاس‌های نویسندگی، گریم، رشته‌های تئاتر، لباس و سینمایی هم بهره برد. مجموعه هنری و فرهنگی پلان یکی از آموزشگاه‌هایی است که امکان اجاره پلاتو در شرق تهران را هم ارائه می‌دهد و یک محیط مناسب با تمام تجهیزات را به گروه‌های هنری مانند تئاتر و سینما اجاره می‌دهد. پس تمامی هنرمندانی که نیاز به اجاره پلاتو در شرق تهران هستند، می‌توانند با مجموعه بزرگ پلان در تماس باشند.

کلام آخر

وجود پلاتو برای تئاتر به‌اندازه‌ای مهم است که بودن یا نبودن هملت مهم بود. امروزه باتوجه‌به افزایش گروه‌های نمایشی و دانشجویان در این رشته در شهرهای بزرگ پلاتو های خصوصی زیادی به وجود آمدند که یکی از حلقه‌های این زنجیره‌ها شدند. موسسه فرهنگی هنری پلان دارای بهترین مکان برای اجاره پلاتو در شرق تهران است و میزبان عزیزان دانشجوی خود است.